09 June 2009

Pindaan Undang-undang Permainan FIFA 2009-2010

Undang-undang 1 - Padang Permainan
Perlawanan boleh dimainkan di atas permukaan asli atau tiruan, menurut peraturan pertandingan. Warna permukaan tiruan mestilah hijau. Sama ada permukaan tiruan digunaan di dalam perlawanan pertandingan di antara wakil pasukan dari Persatuan Gabungan FIFA atau pertandingan perlawanan kelab antarabangsa, permukaan mestilah memenuhi keperluan "FIFA Quality Concept for Football Turf" atau "International Artificial Turf Standard", kecuali arahan khusus telah dikeluarkan oleh FIFA.
Undang-undang 11 - Offside
Ketika suatu kesalahan ofsaid berlaku, pengadil memberikan sepakan percuma tidak terus kepada pasukan lawan yang dibuat di tempat pemain yang bersalah berada ketika bola dimainkan kepadanya oleh salah seorang rakannya.
Mana-mana pemain pertahanan keluar dari padang permainan untuk sebarang sebab tanpa kebenaran pengadil adalah dianggap berada di dalam garisan gol atau garisan tepinya bagi tujuan ofsaid sehingga pemberhentian permaian berikutnya. Jika pemain itu keluar padang permainan adengan sengaja, dia mestilah diberi amaran ketika bola di luar permainan.

Interpretasi:
1. Pemain pertahanant idak meletakkan pemain lawan dalam kedudukan ofsaid dengan bergerak ke luar dari padang permainan.
2. pemain pertahana yang keluar dengan sengaja boleh diberi amaran kerana tidak bersemangat sukan atau keluar tanpa kebenaran pengadil.

Prosedur untuk Menentukan Pemenang Perlawanan atau "Home-And-Away"

Sepakan dari Tanda Penalti
Jika pada akhir perlawanan dan sebelum sepakan dari tanda penalti dibuat, pasukan yang mempunyai bilangan pemain yang lebih hendaklah mengurangkan bilangan pemainnya untuk menyamai pasukan lawannya dan ketua pasukan hendaklah memberitahu pengadil nombor dan nama pemain yang dikecualikan dari sepakan dari tanda penalti ini . Mana-mana pemain yang dikecualikan itu tidak boleh terlibat dalam sepakan dari tanda penalti itu.

Interpretasi:
1. Pemain yang dikecualikan tidak boleh terlibat dalam sepakan itu.
2. Pasukan yang belum menggunakan bilangan penggantian yang dibenarkan boleh menggantikan penjaga golnya yang tercedera ketika sepakan itu/

Kawasan Teknikal
- hanya seorang pada sesuatu masa dibenarkan untuk memberikan arahan taktik dari kawasan teknikal.

Interpretasi:
1. Mana-mana pegawai pasukan boleh memberikan arahan taktik dari kawasan teknikal tetapi seorang saja boleh berdiri pada sesuatu masa.
2. Orang yang memberikan arahan taktik ini boleh berdiri di dalam kawasan teknikal dan tidak perlu kembali ke tempatnya setelah memberikan arahan taktik.


Pengadil mestilah memberhentikan permainan jika pada pendapatnya, pemain tercedera parah.

Pindaan kepada Undang-undang Permainan adalah berkuatkuasa ke atas semua persatuan gabungan mulai 1 Julai 2009. Persatuan Gabungan boleh menangguhkan pelaksanaannya jika musim liganya masih belum berakhir

Terjemahan dan interpretasi oleh : Amir Sharifuddin Wong (Pengarah Pengadil FA Maldives)

1 comment:

madjan said...

tq cikgu.....