15 June 2009

Soal Jawab dalam Permainan

Ingin menguji pengetahuan anda dalam Undang-undang Permainan?

1. Pemain pertahanan cuba menendang bola secara 'lipat basikal'. Tanpa disedari seorang pemain lawan cuba menanduk bola dari belakang. kakinya terkena badan penyerang itu. Adakah pengadil menghukum dengan sepakan percuma terus atau teruskan permainan?

2. Penyerang bergerak dengan bola ke dalam kawasan penalti. Pemain pertahanan yang cuba menyepak bola, terlepas dan menyepak penyerang itu. Pengadil menghukum dengan sepakan penalti atau teruskan permainan?

3. Pemain pertahanan cuba takel bola tetapi dia telah membentes pemain dahulu sebelum dia berjaya menyepak bola. Adakah pengadil memberikan sepakan percuma terus atau teruskan permainan kerana pertahanan itu telah berjaya memainkan bola?

4. Penyerang membuat sepakan ke arah gol. Bola, walau bagaimanapun telah melantun dari pemain pertahanan yang cuba menahan sepakan itu, kepada rakan penyerang yang berada dalam kedudukan ofsaid ketaka sepakan itu dibuat. satu sepakan percuma tidak terus diberi kerana offside atah teruskan permainan?

5. Dari satu sepakan percuma berdekatan dengan kawasan penalti, bola telah melantun ke dapan dari penjaga gol. Penyerang yang dari kedudukan tidak offside telah meluru ke hadapan dan membuat sepakan ke arah gol. bagaimanapun, rakannya yang berada dalam kedudukan ofsaid telah meluru ke arah bola dan menguiskan bola ke dalam gol. Adakah jaringan itu dibenarkan atau sepakan percuma terhadap pemain yang ofsaid itu?

6. Seorang penyerang dan pertahanan telah terjatuh melepasi garisan gol ketika bola masih di dalam kawasan penalti. Pertahan itu telah menumbuk penyerang itu semasa bergelut di tanah. Pengadil memberhentikan permainan. Perintah keluar pemain pertahanan kerana berkelakuan ganas. Dia sepatutnya memulakan semula permainan dengan sepakan penalti, sepakan percuma tidak terus atau jatuhan bola? (Soalan kiriman Chok dari Sabah)

Keputusan:
1. Sepakan percuma terus kerana terdapat sentuhan fizikal dalam kesalahan ini walaupun pada asalnya ia adalah tindakan bermain secara bahaya.
2. Sepakan penalti diberi. Kad kuning tidak perlu diberi kerana pemain cuai dengan tindakannya.
3. Sepakan percuma terus kerana pemain lawan dibentes dahulu sebelum memainkan bola.
4. Sepakan percuma tidak terus kerana ofsaid. Pemain dalam kedudukan ofsaid mendapat keuntungan dari kedudukannya. Ia juga tetap dihukum walaupun ia melantun dari penjaga gol. Dalam hal ini pemain pertahanan bukan membuat hantaran ke belakang.
5. Sepakan percuma tidak terus kerana ofsaid. Jika pemain yang berada dalam kedudukan ofsaid itu tidak menyentuh bola, goal itu akan dibenarkan.
6. Kejadian itu berlaku di luar kawasan permainan dan hendaklah dianggap sebagai satu gangguan luar. Permulaan semula yang betul ialah jatuhan bola di mana bola berada semasa permainan diberhentikan kerana kejadian itu berlaku di luar kawasan permainan.

2 comments:

MALDIVES REF said...
This comment has been removed by the author.
madjan said...

alamak......